Ram plet med den digitale markedsføring


Online markedsføring bliver vigtigere og vigtigere, nærmest for hver dag der går, og firmaer, som ønsker at få en større digital tilstedeværelse og i forlængelse deraf større omsætning, kaster gerne store beløb efter online markedsføring. Og det gør de naturligvis ikke uden grund.


Online markedsføring er ikke bare online markedsføring.

Du har måske (eller rettere: sandsynligvis) set forskellige reklamevideoer med smarte unge fyre, som mod et beløb for et lille online kursus lover at lære dig, hvordan du selv kan komme i gang med at tjene kassen på at sælge online markedsføringsløsninger til firmaer, som hungrer efter at få en større forretning. Der er altså efterhånden mange små fisk, som ønsker en bid af de penge, der bruges på online markedsføring. Men ofte vil det give bedre mening at kaste penge-maddingen efter nogen, som er store hajer til den online markedsføring, og som kender markedet og de tekniske detaljer ind til benet. Et sådant markedsføringsfirma er det danske firma Morningtrain, som udover at tilbyde online markedsføring også kan kaste et kyndigt blik over webdesign og i det hele taget alt, der har at gøre med den digitale del af en forretning. Du kan læse mere om dem på https://morningtrain.dk/marketing-bureau/. De er i hvert fald et af Danmarks førende firmaer på disse digitale områder, og har ikke blot lært deres håndværk af en entreprenant teenager (selvom disse, bevares, også fortjener en masse respekt). 




Mange forskellige mulige fokusområder

Når der skal laves en strategi for online markedsføring, skal man sætte sig ned og beslutte, hvilke segmenter, man vil henvende sig til. For, som du måske er bekendt med, laver platforme som Google og Facebook en ganske omfattende profilering af de enheder/personer, som benytter sig af deres tjenester – og dette gør det muligt at målrette reklamer med nærmest kirurgisk præcision. Det var måske en kende overdrevet, men det er helt sikkert ikke spredehagl, man skyder med; medmindre det altså er det, der ønskes. For inden man skyder løs med alle kanonerne, er det netop, som nævnt, vigtigt at have en plan og kende sine kunder. Og ikke mindst kende dem, som endnu ikke er kunder, men som med lidt kyndig nudging kan blive til glade kunder. 


Man kan sige, at én ting er at finde frem til, hvem man vil målrette, noget andet er rent faktisk at gøre det. En fremgangsmåde kan ganske enkelt være at benytte en enkelt platform som f.eks. Facebook, og så anvende deres annonceringsværktøjer. Men det er jo ikke selvsagt, at de segmenter, man er ude efter, er at finde på Facebook, eller er særligt aktive der – og så er det nødvendigt at vide, hvordan man ellers ”rammer” dem. Netop sådanne problemstillinger er bureauer gode til at give rådgivning omkring og finde løsninger på. For selvom der er masser af succeshistorier derude omkring vellykket marketing (jf. de autodidaktes hvervelsesvideoer), er det med at holde tungen lige i munden. For alle vil gerne opnå den højest muligt ROAS (Return On Advertising Spend).