Online spil og iGaming-revolutionen i Danmark

Hvordan har iGaming ændret sig gennem tiden i Danmark? Vi kan jo starte med ordet, der betegner gaming, som foregår på internettet. Det er derfor en samlet betegnelse for alt det, du vil kende som sportsbetting, casino og live casino, og altså ikke andre underholdningsprodukter som mobilspil og videospil.

Siden spil gik online, har den spredt sig til alle afkroge af vores dagligdag, og store dele af befolkningen er også kommet med på vognen. Men hvordan skete det, og hvordan er branchen blevet så stor? Det kigger vi på i denne artikel.


Liberaliseringen af markedet og spillemonopolets fald

Ældre spillere vil kunne huske tiden før spillemonopolets fald, hvor Danske Spil dominerede markedet i Danmark. Ansporet af EU valgte de danske politikere at ændre den monopollignende tilstand, der ofte blev omtalt som spillemonopolet.

Liberaliseringen åbnede op for, at internationale aktører kunne gøre entre på det danske marked uden at være bekymrede over deres status i forhold til lovgivningen. Nu var det påkrævet, at ethvert casino og enhver bookmaker, der ville operere i Danmark, skulle have en godkendt licens fra Spillemyndigheden. Udbyderne fik samtidig lov til at operere på lovlige vilkår i Danmark, at henvende sig direkte til kunder på dansk og at markedsføre sig selv i det danske mediebillede.

Denne ændring - der blev implementeret i 2012 - revolutionerede hurtigt markedet i Danmark. Nye spiludbydere kom til, og Danske Spil mistede gradvist sin position som den dominerende aktør i Danmark. Det kom også spillerne til gode, da alle casinoer og bookmakere faldt ind under den samme lovgivning, hvilket blandt andet har bidraget til øget beskyttelse af forbrugeren og mere gennemsigtige bonusbetingelser.

Udviklingen i den kulturelle accept af iGaming

Online spil har ikke altid været den mest accepterede fritidsaktivitet. Når man kigger på de nyeste undersøgelser, vil man hurtigt se, at det har ændret sig. Mens spil fortrinsvist har været reserveret til yngre mænd - og de er da stadig det mest spilleglade segment - er også andre kommet med på vognen. Det kunne tyde på, at noget har ændret sig.

Tendensen er ganske enkelt, at demografien blandt spillerne har ændret sig. I de seneste år har man især set flere kvinder, der har givet sig i kast med online spil og online casino. Det tyder på en større social accept af online casino, der både bunder i et nyt kulturelt syn på spil, men også en udvikling i markedsføringen og spiludvalget.

Mens spilreklamer traditionelt set har været henvendt til unge mænd, målrettes de i stigende grad til et bredere udsnit af befolkningen. I dag er det helt normalt, at man ser spilreklamer, hvor helt almindelige mennesker fortæller om deres oplevelser med spil. Det kan være en midaldrende kvinde, en bedstefar eller et ægtepar, der spiller sammen. Det er alt sammen med til at gøre spil mere udbredt og socialt accepteret.


Flere betalingsmetoder og mere fleksibilitet

Det er dog ikke kun lovgivningen og spillersegmentet, der har ændret sig - det har spiludbyderne også. Konkurrencen på markedet er hård, og de danske casinoer konkurrerer i dag på flere parametre end nogensinde før. Det viser sig især på to områder: Betalingsmetoderne og fleksibiliteten.

Et solidt udvalg af betalingsmetoder har altid været afgørende for casinoernes succes, da det giver netop den fleksibilitet, som mange spillere efterspørger. I dag har de danske casinoer et stort udvalg, der blandt andet rummer e-wallets som Neteller og PayPal, MobilePay, bankoverførsel med Trustly og Paysafecard. Når mulighederne er mange, tiltrækker det flere spillere, og når spillerne har flere betalingsmetoder at vælge imellem, fører det til flere indskud.

Det er ikke bare antallet af betalingsmetoder, der er steget. Ind- og udbetalinger er i dag langt hurtigere, og alle casinoer har én eller flere udbetalingsmetoder med lynhurtig udbetaling, hvor man blot skal vente et par minutter på at modtage pengene.

Samtidig kan det meste ordnes på mobilen, og med MobilePay kan man foretage indbetalinger med et enkelt swipe. I dag føles det fuldstændig naturligt, men det er ikke mange år siden, at betalingskort og nogle få e-wallets var de eneste muligheder på danske casinoer. Det er virkelig et område, hvor der er sket meget.

Konklusion

Den danske iGaming-branchen har gennemgået enorme forandringer over de sidste årtier, hvilket både afspejler sig i lovgivningen, den kulturelle anseelse og fleksibiliteten på de forskellige casinoer. I dag er branchen større end nogensinde før, og meget tyder på, at denne udvikling kommer til at fortsætte i fremtiden.

Nye spilformater, grafiske opgraderinger og mere spektakulære bonusser kommer dog ikke til at gøre hele arbejdet. Hvis iGaming vil fortsætte sin fremgang i Danmark, kræver det, at man fortsætter med at vinde popularitet i nye dele af befolkningen. Det kræver intelligent markedsføring og varierede produkter, og historien tyder på, at det kan lade sig gøre.