Industrier som trives i den digitale tidsalder


Mange industrier har oplevet enorm vækst takket være moderne teknologi og internet. Det gælder især underholdning, mode og uddannelse på nettet. Vi kigger på alt sammen nedenfor. 


Casino og sportsvæddemål er rykket online


Flere og flere personer satser på pengespil og sport på nettet på sider som Mr Green Sport. Lige nu har gambling markedet en værdi på 65 milliarder dollars. Det forventes at nå op på 153,6 milliarder før 2030. 


Især takket være smartphones og tablets er der flere og flere, som satser penge på væddemål på nettet. Det er nemmere end nogensinde før. Du kan spille på sport og casino derhjemme, i toget og mange andre steder. 


Mode på nettet


Modeindustrien har oplevet enorm vækst i den digitale tidsalder. Det forventes at e-handel af mode vil vokse til en billion dollars inden år 2025. Flere og flere shopper på nettet fremfor at gå i butikkerne. Det gælder især, når det er muligt at få gratis levering og at sende tøjet tilbage, hvis størrelsen ikke passer. 


Ny form for uddannelse


Flere uddanner sig på nettet. Det gælder med alt fra at læse en kandidat eller MBA hjemmefra til at tage enkelte kurser. Lige nu har uddannelsessektoren en årlig vækst på omkring 10-11 procent, hvilket er meget imponerende.


Nu til dags er der kurser på mange sider med en form for webinar. Det kan være sider som Skillshare, Coursera og andre platforme, hvor du kan lære at redigere videoer, blive bedre til de sociale medier, forstå kryptovaluta og meget mere. 


Nogle personer kan gå så langt som at sige, at de foretrækker at tage kurser på nettet fremfor at gennemgå en hel uddannelse. De ser mere værdi i at lære på YouTube og andre digitale platforme fremfor at tage på universitetet. Vi ønsker ikke at sige, om det ene er bedre end det andet. Her kan vi blot sige, at der ikke hersker nogen tvivl om, at uddannelsessektoren trives i den digitale tidsalder. 


Sikkerhed er i fokus


Det er blevet vigtigere end nogensinde før at beskytte personlige data. Derfor forventes det, at cybersikkerhed potentielt kan blive til en sektor med en værdi på 250 milliarder amerikanske dollars. Alene i den første halvdel af 2021 steg cyberangreb med 29 %, og det har ført til, at den digitale sikkerhed er i fokus. 

Sportsmarkedet vokser som aldrig før


Instagram, TikTok, YouTube og andre sociale medier bevirker, at vores udseende er kommet i fokus. Det har ført til, at flere og flere personer dyrker sport. Sportsindustrien trives i den digitale tidsalder. Alene mellem 2021 og 2022 forventes en årlig vækst på 41 %. Industrien forventes at gå fra 354 milliarder dollars til 501 milliarder dollars. Det en imponerende vækst, som viser, hvor meget den trives.


Ikke alene dyrker folk mere sport. Flere personer ser også sport nu, hvor det er muligt at se fodbold, OL og andre sportsgrene live på nettet. Det fører ligeledes til, at flere personer køber merchandise. Det globale marked for sport merchandise med licens forventes at vokse til 27,2 milliarder dollars i 2025. Hænder dette, vil det være en vækst på tre procent. Måske lyder det ikke af meget, men industrien ville gå fra 22,3 milliarder dollars til 27,2 milliarder dollars i 2026. Det synes vi er et tegn på, at industrien trives i den digitale tidsalder. 


Online underholdning


I 2021 havde det globale marked for video streaming en værdi på 59,14 milliarder dollars. Det forventes at vokse med 21,3 procent frem til 2030. Her er der potentielt tale om en industri, som vil få en værdi på 330 milliarder dollars i 2030. 


Alene i USA har omkring 86 % af husholdningerne en video streamingtjeneste. I Danmark kendte 93 % af internetbrugerne til Netflix i 2020, og den statistik er nok kun vokset i dag. De unge ser primært YouTube og Facebook. 


Tal for Danmarks Statstik viser, at 63 % af danskerne har købt film og serier i løbet af 2021. Det var efterfulgt af musik på 49 %, spil på 29 % og e-bøger på 27 %. Alt sammen hører til den online underholdning, som trives i den digitale tidsalder. 


Madindustrien hvor takeaway trives


Danskerne køber mere og mere takeaway. Ifølge Oceana bruger danskerne 130 millioner engangskopper hvert år. Ifølge tal fra Danmarks Statistik har omkring 59 procent af danskerne købt takeaway på nettet. Det steg med ti procent i perioden mellem 2020 og 2021. Især unge danskere på mellem 20 og 39 år køber mere mad på nettet.  


Hvor shopper danskerne mest?


Vi har været inde på flere industrier. Til sidst kaster vi blikket på, hvor danskerne shopper mest på nettet. Det er Zalando, som sælger tøj og tilbehør. På andenpladsen er Nemlig.com, som leverer dagligvarer til mange danskere. Elgiganten er på tredjepladsen, mens Amazon er nummer fire og Salling Group, der står bag blandt andet Føtex og Bilka ligger nummer fem.