Find den bedste robotplæneklipper

De kører alle vegne nu - robotplæneklipperne. I private haver, parker, på plænerne foran virksomheder og på arealerne omkring boligforeningernes huse og lejligheder. Og det med god grund. En robotplæneklipper kan i dag holde selv store plæner flot klippede hele sæsonen, og hvem vil ikke gerne slippe for at trække den håndtrukne plæneklippe af stald en gang om ugen hele sommersæsonen, og hvem vil ikke gerne undgå at belemre naboerne med støj, hvis man skulle være så heldig at have en motordrevet plæneklipper eller ligefrem en havetraktor med påmonteret klipper?

En robotplæneklipper er stille og rolig, kører på strøm og passer sit arbejde, helt uden at du skal bekymre dig om det. De fleste kan styres via en app, så du kan programmere robotplæneklipperen til at køre på bestemte tidspunkter og give alarm, hvis der af en eller anden grund skulle opstå en fejl.

Der findes flere fabrikater af robotplæneklippere og klippere med mange forskellige kapaciteter, så hvordan finder du den, der passer til dit behov?

Bedst i test giver svaret

Hjemmesiden Bedst i test er et fremragende redskab til at finde ud af, hvilken maskine der er bedst og giver dig det, du har brug for i forhold til, hvad du har råd til. Ved at se forbrugertests her har du alle muligheder for finde det bedste match til prisen.

På Bedst i test siden har du også mulighed for at se robotplæneklipper test, og dermed få et overblik over, hvad markedet tilbyder, på tværs af fabrikater og tekniske egenskaber. Deres test af robotplæneklippere dækker for øjeblikket 15 forskellige modeller inden for flere fabrikater, og du kan blandt andet se en vurdering af pris i forhold til kvalitet, se deres kapaciteter og få beskrevet de apps, der er knyttet til de enkelte modeller. Nogle fabrikater kører for eksempel med betalingsapps, mens andres fabrikater stiller en app gratis til rådighed.

En robotplæneklipper kører efter et tilfældigt mønster inden for et areal, der afgrænses af en metaltråd, der graves ned rundt omkring det areal, der skal behandles. Over tid vil den komme over hele arealet, og klippetiden skal således fastsættes ud fra en koordination af maskinens kapacitet og størrelsen på det areal, den skal holde klippet. Når disse parametre er låst fast, kan du slappe af og nyde en altid veltrimmet plæne.

Blandt de mest populære fabrikater i øjeblikket er Robomow og Gardena, men de fleste firmaer, der producerer udstyr til haven er på banen med robotplæneklippere, så du har mange muligheder at vælge imellem.