Gode tips til indretningen af klublokalet

Klublokale. Klubhus. Klubhytte. Stedet, hvor I samles og spredes. Uanset hvad I kalder dette sted i jeres klub eller forening, kan det være en god idé at overveje, hvordan det er indrettet, så indretningen bedst muligt tilgodeser de praktiske behov, der gælder for klubben. Desuden er det væsentligt at tænke over, at en behagelig indretning kan bidrage til en god stemning.

Herunder følger en række gode råd til, hvordan klubbens lokale/lokaler kan gøres mere inspirerende.

Når I bruger lokalet ofte

I nogle klubber er der behov for at være en del i klublokalet, eksempelvis i forbindelse med møder, samtaler og papirarbejde. I et sådant tilfælde kan det være særlig vigtigt at overveje, hvordan indretningen kan være venlig og imødekommende.

• Overvej hvor mange, der skal være plads til. Er et langbord en god løsning? Eller flere små borde spredt i lokalet?

• Tænk over, om du kan indrette et hjørne med bløde møbler, så det er muligt at slænge sig og tage et lille hvil.

• Mal væggene i en farve, der beroliger og skaber stemning. Det kan eksempelvis være lys blå.

• Indret med planter, så rummet er levende og grønt.

• Sørg for at have gardiner for vinduerne, så solen kan skærmes af om sommeren, og vinterhyggen kan holdes intakt. Gardinbussen kan hjælpe dig med at finde de rette gardiner.

Når I bruger lokalet lidt

Hvis lokalet mest fungerer som opbevaring for eksempelvis udstyr, kan det alligevel være en god idé at tænke over indretningen.

• Reolsystemer kan skabe struktur og orden.

• Brug kasser og kurve. Sæt eventuelt skilte på, så alle mand ved, hvor tingene hører hjemme. På den måde er det lettere at undgå rod, der hurtigt kan blive uoverskueligt.

• Overvej at gøre lokalet mere hyggeligt, så foreningen måske får lyst til at bruge det på en anden måde. Det er ærgerligt, hvis et kedeligt klublokale holder jer tilbage!