Tips til afholdelse af fester for seniorhold i foreningslivet

At deltage i foreningsarbejde kan være gavnligt på mange forskellige punkter. For det første er det et stærkt socialt bånd der skabes, og derudover kan man få relevant erfaring med for eksempel ledelse. Hvis du er træner eller på andre måder indblandet i et seniorhold, vil du uundgåeligt tage del i en af de utallige fester, der holdes. Men hvordan griber man lige an at få planlagt sådan en fest? Det er der her nogle bud på.

Indkøb præmier til at øge spændingen

De fleste klubber og sportshold kårer “årets spiller”, “årets topscorer” eller andre titler, og her skal der selvfølgelig uddeles præmier. Det kan være smart på forhånd at annoncere, at disse kåringer vil blive tildelt for netop at skabe spænding op til en fest. I forhold til hvilken type præmie, du køber ind, kan det være en sjov idé at købe noget kinky sexlegetøj som for eksempel en dildo. Både blandt mandlige og kvindelige spillere vil sexlegetøj skabe højt humør, og det vil helt sikkert være et hot samtaleemne både under og efter festen.

Andre typer præmier kan være mere praktisk orienteret, for eksempel billetter til sportsbegivenheder eller nyt sportsudstyr. I alle tilfælde er det vigtigt, at du får købt en præmie for at vise, at der blive sat pris på spillernes indsats.

Inddrag spillerne på holdet

Et strategisk træk i planlægningen af en fest er at få inddraget spillerne på dit hold. Hvad enten det er fodbold, håndbold, badminton, basket eller andre sportsgrene, så vil spillerne på dit hold have masser af erfaring med at holde fester fra deres unge dage på gymnasiet eller andre ungdomsuddannelser. Spillerne kan have gode inputs til aktiviteter, I kan lave, hvilken mad der skal laves, og hvad for noget sprut der skal købes ind.

Derfor kan du med fordel nedsætte et festudvalg bestående af spillere, som kan stå for planlægning af festerne.

Afhold konkurrencer

De fleste sportsfolk har et konkurrencegen – og derfor skal der selvfølgelig være konkurrencer til jeres fest. Konkurrencerne kan omhandle den sportsgren, I dyrker, men I kan også gå i en helt anden retning, og på den måde skabe underholdning ved at prøve noget nyt. For eksempel kan du for et fodbold afholde en konkurrence i petanque, eller for et håndboldhold kan du afholde en konkurrence i bueskydning. Her er det mest væsentlige element, at spillerne kommer til at lave en ny aktivitet sammen – og på den måde bliver konkurrencerne til en form for teambuilding.

Vinderne af konkurrencerne skal selvfølgelig have præmier, og her kan du bruge de tidligere tips.

Tjekliste til planlægning af en fest

Uanset hvordan du vælger at planlægge den næste fest for dit seniorhold, så danner denne tjekliste et godt fundament for en succesfuld fest:

• Lokaler: Husk at booke lokaler for festen

• Aktiviteter: En blanding af sociale og fysiske aktiviteter kan benyttes

• Konkurrencer: Konkurrencer er sjove og de skaber engagement

• Præmier: Husk at vise din taknemmelighed for dine spilleres indsats

• Mad: Skal der købes mad ind, eller laver I det selv?

• Alkohol: Ja tak! Men husk også alkoholfrie drikkevarer