Med overblik følger der overskud

Det er ingen hemmelighed, at orden i sagerne gør det nemmere at få overblik. Uanset om det er i arbejdssammenhæng eller i privatlivet, så vil der komme et større overskud, hvis du formår at danne dig et overblik. Det kan være i forbindelse med administration af egen virksomhed eller i forbindelse med din egen privatøkonomi. Overblik giver dig simpelthen mere overskud både økonomisk og mentalt. Her får du gode råd til, hvordan du får overblikket, og dermed også overskuddet tilbage i din hverdag. 

Få overblik over dine muligheder

Kæmper du med at få pengene til at strække til sidst på måneden? Så er du ikke alene. Der er mange danskere, som synes det kan være svært at få overblik over finanserne. Det er også vigtigt at vide, at det faktisk findes alternative løsninger, som du kan benytte dig af, hvis der skulle komme en uforudset udgift dumpende ned i postkassen. Uforudsete udgifter kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste af os, men det behøver slet ikke betyde at hele økonomien falder sammen som et korthus. 

For at være forberedt på de ubehagelig uforudsete udgifterne, så kan du allerede nu undersøge, hvilke muligheder du har for, at evt. optage et lån. Faktisk så kan et lån, nogle gange, være lige det som skal til, for at du holder hovedet over vandet, også når det blæser op til økonomisk stormvejr. På Financer kan du læse alt om, hvilke lån du kan optage. Du kan med fordel sammenligne flere forskellige lån, fra flere låneudbydere og dermed være sikker på, at du finder lige præcis det lån, som giver bedst mening for dig og din økonomi. 

For at det skal give mening at låne penge, så skal du selvfølgelig være sikker på, at du kan betale lånet tilbage igen, indenfor de rammer og aftaler som bliver indgået. Dette kræver selvfølgelig, at inden du får de uforudsete udgifterne ud af verden, så skal du lave et budget, og få et fuldstændig overblik over finanserne. På denne måde, så ved du præcis, hvor meget du kan tillade dig at låne. 

Sådan laver du et realistisk budget

Et af de vigtigste værktøjer, for at få overblik over sin økonomiske situation, er ved at lave et realistisk budget. Det betyder, at du skal gå alle dine udgifter og indtægter igennem, og ud fra dette danne dig et overblik over, hvad du bruger pengene på, og hvor meget du egentlig har at rutte med. En af fordelene ved at skabe det fulde overblik, er ofte at man også får mulighed til at optimere de økonomiske prioriteringer. De fleste af os, betaler nemlig for ydelser vi måske ikke bruger aktivt, eller har mulighed for at finde billigere løsninger på varmeforsyning, internetleverandører og andre ting. 

For at lægge et realistisk budget, så skal du have i mente, at budgettet er et overblik over dine indtægter og udgifter. Som en start kan du kigge nærmere på; 

  • Dine indtægter, hvor meget får du ind på din konto hver måned

  • Faste udgifter, herunder ligger udgifter til bolig, forsikring, vand, gas, el, transport, forsikringer og kontingenter, telefon, faste abonnementer ol

  • Variable udgifter, herunder mad, medicin, personlig pleje, ferie, gaver, osv.

Udover dette, så er det en god ide, at du finder rum til en opsparing, dette kan fungere som en buffer til uforudsete udgifter, og skabe mere luft i økonomien. En buffer, kan også give dig mulighed for at benytte dig af de mange lånemuligheder som er tilgængelig. 

For flere råd til, hvordan du får styr på privatøkonomien se denne opskrift til at få styr på privatøkonomien. 

Overblik over din egen virksomhed

Det at få overblik over dine muligheder, og din privatøkonomi, er noget som er med til at give overskud i hverdagen. Måske du får så meget overskud, at du endelig får mulighed til at være mere aktiv i foreningslivet? Hvis du allerede er en del af en forening, så er du helt sikkert bevidst om udfordringen med at holde overblik over medlemmer, sponsorer, licenser, arrangementer osv. 

For at få overblikket, og samtidig frigøre kræfter fra administrative opgaver, så er det en god ide at benytte sig af et online administrationssystem. På den måde, så er foreningen sikker på at bibeholde overblikket over alle de administrative opgaverne, sådan at det er muligt at fokusere på at holde foreningen i gang, og meget gerne også i vækst. 

Du kan også bruge dine erfaringer med at skabe overblik, i arbejdssammenhæng. Hvis du kan formå at skabe et system, som giver dig større overblik over arbejdsopgaver, deadlines og prioriteringer, så vil du hurtig opleve at det bliver skabt mere ro, og derigennem et større overskud. Når du evner at kunne se helheden tydelig, så er det nemmere at zoome ind på detaljerne, med et større overblik og overskud.