Hvor meget koster det at indrette et komplet træningsrum i hjemmet?

Med et komplet træningsrum i egen bolig kan du spare tid og træne, når det passer dig – uden at skulle stå i kø til maskinerne.

Fordele ved et træningsrum i hjemmet

Med et træningsrum i din bolig vil du aldrig skulle vente på en maskine eller et givent stykke udstyr.

Med dit eget udstyr kan du gennemføre dit træningsprogram i den optimale rækkefølge og dermed få det optimale ud af din træning.

Du sparer tid på transporten til og fra træningscentret samt penge på det månedlige medlemskontigent. I det hele taget er du sikret mere frihed og fleksibilitet, idet du bare kan gå ind ved siden og træne – på det tidspunkt, hvor det passer dig bedst.

Hvilket træningsudstyr skal du vælge?

Alt efter hvilken form for træning du ønsker at dyrke, kræver det forskelligt udstyr.

Noget udstyr er dyrere end andet, men en god basisløsning er som minimum at erhverve dig noget udstyr, hvor du både kan lave cardio, styrketræne og træne din koordination.

Når du skal investere i et privat træningsrum, koster det selvfølgelig nogle penge. Derfor bør du undersøge markedet for træningsmaskiner, læse anmeldelser samt sammenligne priser og tilbud på internettet.

Mere omkring valg af udstyr i næste afsnit.

Basisudstyr til et træningsrum i hjemmet

For at få en god start på træningen i hjemmet er det en god idé at skaffe det mest nødvendige udstyr. Derfor får du her en liste over det mest essentielle træningsudstyr til dit nye træningsrum i dit hjem.

For at bevare din motivation bør du sørge for at kunne veksle mellem forskellige øvelser, maskiner og udstyr. Track din træning med et pulsur, lav en logbog eller benyt en trænings-app på mobilen. Det er en god metode til at opretholde motivationen.

Du kan med fordel investere i følgende til en start:

• Træningssko

• Træningsmåtte

• Elastik

• Pulsur

• Badevægt

• Træningsbænk

• Håndvægte

• Vægtstang og vægtskiver

• Dørribbe

• Crosstrainer

• Motionscykel og / eller løbebånd

Få optimale forhold i dit træningsrum

For at dit træningsrum kan få de optimale forhold, er det essentielt, at du har plads nok, så du ikke skal stå og løfte en vægtstang med kun 5 centimeter til hver væg. Ligeledes er det bedst, hvis gulvet i dit træningsrum er af beton e.l.

Derfor vil en kælder eller en garage være at foretrække frem for din stues parketgulv. Hvis du vælger at indrette dit træningsrum med trægulve, så bør du sikre gulvet med en form for træningsplatform, hvis du skulle tabe noget udstyr.

Når du vil igang med projekt træningsrum i din bolig, skal du desuden huske at medtænke de udgifter, der er i forbindelse med installering af et godt ventilationssystem, så ingen lugt og fugt sætter sig i dine vægge. Husk også et godt, solidt musikanlæg til at sætte stemningen.

Prisen for dit træningsrum

Det er svært at komme med en konkret pris på et hjemme-træningsrum, da det afhænger af, hvor meget udstyr du ønsker at investere i, samt hvilke maskiner du vælger at købe. Med et lån til forbrug kan du hurtigt, nemt og enkelt indrette dit personlige træningsrum hjemme og blive fit for fight. Du kan evt. vælge et online lån, hvis du ikke har mulighed for at låne flere penge i banken. Dog skal du undlade at låne flere penge, end du kan klare at tilbagebetale. Det handler om sund fornuft.