3 tips til at tiltrække medlemmer til din klub eller forening

Ingen klub eller forening uden medlemmer - så hvordan tiltrækker man dem lige? Det er der faktisk mange metoder til, især i dag hvor internettet spiller en vigtig rolle i vores liv. Læs med her og bliv klogere på at tiltrække medlemmer.


Du er helt sikkert klar over, at det er vigtigt at gøre nogle tiltag for at lokke nye medlemmer til. Ikke desto mindre kan alle ind imellem være mere eller mindre idéforladte. Så kan det være rart med nogle kreative tips, hvorfor vi her serverer dig 3 gode råd.

1. Benyt dig af online markedsføring

En vigtig del af markedsføring i 2023 foregår online. Det handler om at have en markant tilstedeværelse på internettet, lige fra hjemmeside til de sociale medier. Det er vigtigt, fordi vi i dag bruger nettet til stort set alt - også at researche på den rette klub eller forening for os. 


Du giver derfor potentielle medlemmer de bedste chancer for at finde dig ved at have en tilstedeværelse. Det har selvfølgelig også betydning, hvordan du er til stede på de online platforme. Tænk altid på din målgruppe, og hvordan du kan hjælpe dem og skabe værdi for dem.

2. Brug et godt system til medlemsadministration

Et godt system til medlemsadministration kan spare dig meget tid og energi. Og både tid og energi er dyrebart, når det kommer til at skaffe nye medlemmer. Når du har helt styr på medlemsadministrationen, får du nemlig mentalt overskud til virkelig at sætte ind på markedsføringen.


Klubmodul er danskernes foretrukne system, hvorfor mere end 2.000 foreninger, forbund og skoler allerede bruger det. Det kan du med fordel også gøre, hvis du gerne vil have bedre overblik og mere overskud til at få nye medlemmer.

3. Skil dig ud fra konkurrenterne

Hvis du gerne vil tiltrække nye medlemmer, er det vigtigt, at du skiller dig ud fra konkurrenterne. Du skal altså have en unik profil, hvor du tilbyder noget helt særligt. Derfor er det vigtigt at kende dit “why” eller dit “hvorfor” - det vil sige det bagvedliggende formål med dit foretagende, og dets dybere mening. 


Det vil gøre det meget nemmere at finde ud af, hvorfor netop din klub eller forening kan bidrage med noget helt særligt til medlemmernes liv. Det er vigtigt at kende dit “why” og skille dig ud fra konkurrenterne, uanset hvilket foretagende du driver. 


Det er en god metode, hvis du har en rideskole eller en danseforening, mens såmænd også hvis du driver noget mere kontroversielt som f.eks.en escort side eller en anden virksomhed. Det er nemlig en helt essentiel del af enhver form for markedsføring, og du kan benytte strategien online såvel som offline.