Selv i foreningslivet kan det være nødvendigt at låne penge

I Danmark er der flere og flere, som stadig tager del i foreningslivet. Det er der mange årsager til. En af de primære er at det giver en fællesskabsfølelse uanset om det er en sports eller anden fritidsforening. For i en forening samles vi om vores interesse uden at hverdagen følger med. Direktøren og renovationsmedarbejderen kan stå side om side og skyde i den lokale skydeklub. Dette til trods for den ene kører i Mercedes og den anden i Fiat. For i foreningen er vi alle lige.

Foreningerne bliver båret af frivillige hænder

Foreningslivet bliver båret af frivillige hænder med støtte fra offentlige og private donationer. En af de store donorer er Tipsmidlerne. Det er en del af overskuddet fra eksempelvis Oddset og Lotto som går til lokale idrætsforeninger. Så når du spiller kan du have lidt bedre samvittighed velvidende at du støtter lokalsamfundet. Foruden Tipsmidlerne er der en lang række virksomheder som er kendt for at støtte lokalklubber i deres nærområde. Men penge er ikke nok og det kræver en hær af frivillige for at få de store foreninger til at fungere. Disse frivillige får intet for deres indsats af monetær værdi. Dog ved de at de er med til at gøre en forskel for både børn og voksne i nærområdet.

Få det meste ud af tiden

Siden at foreningslivet bliver båret af frivillige hænder er det endnu mere vigtigt at man begrænser unødigt arbejde og laver processer og arbejdsgange så simple og ukompliceret som muligt. Det kan eksempelvis være klubbens interne system hvor man registrerer antal hold og deltagere. Her gælder det om at have et system såsom Klubmodul som er intuitivt og nemt at bruge for de frivillige. Ved at bruge et sådant system forenkles arbejdsgangene og fejlene minimeres.

En anden fordel ved at anvende Klubmodul eksempelvis er at de har en tilknyttet shop-løsning, som betyder at man kan handle hos eksterne leverandører og bidrage til klubkassen på den måde. Produktet er det samme, prisen er den samme. Den eneste forskel er at en del af pengene går til klubkassen. Så kan man handle med god samvittighed.

Hvad går man i klubregi når der ikke er nok penge

Selvom der er mange sponsorere og frivillige hænder kan der fra tid til anden opstå en situation hvor det er nødvendigt at skaffe kapital hurtigt. Det kan være taget på klubhuset er sprunget læk, eller hegnet ind til træningsbanen er væltet. Uanset årsagen kan der være situationer hvor udgiften er til stede før at man har indtægten. I sådanne tilfælde kan det være nødvendigt at låne penge via eksempelvis kvik eller forbrugslån idet at foreninger har meget svært ved at få tilladelse til at låne penge. Selvom det ikke er ideelt, er det en måde man kan ride stormen af på og betale lånet af når pengene fra eksempelvis sponsorer er ankommet.