Værdsæt de gode frivillige i din lokale sportsklub

De danske sportsklubber er noget helt særligt. De er nemlig steder, som er drevet af dedikerede frivillige, som tager en tørn for fællesskabets skyld. Der er sjældent særlig mange penge i omløb. Folk arbejder som trænere, bestyrere, kantinedamer, chauffører eller kasserer, fordi de har lyst til at hjælpe børn, voksne og unge med at være aktive og opbygge sociale relationer.

Fordi det er noget, som sker så mange steder landet over, så har mange af os desværre en tendens til at tage al denne hjælp for givet. Men skal klubben fungere, og skal energien blive ved med at være der, så er det vigtigt en gang imellem at vise, at man er opmærksom på den dedikerede tid og værdsætter den.

De personer, som virkelig tager fra

Alle frivillige hænder i en sportsklub er nødvendige og værdsatte. Det er der slet ingen tvivl om. Men som med så meget andet, så er der i klubberne ofte nogle enkelte personer, som lige gør dét ekstra.

Disse mennesker dedikerer ekstra timer, tager en ekstra tørn og møder altid op med et smil. De er altid positive, og så kan de navnene på alle spillerne og alle de frivillige. Det er dem, som får klubben til at løbe rundt.

Giv en gave for at vise taknemmelighed

Disse mennesker fortjener at få et bevis på, at de ikke kun hjælper klubben, men at denne hjælp også bliver bemærket af dem omkring dem. Og der er ingen bedre måde at gøre dette på, end med en gave.

Gaven kan gives i anledningen af en mærkedag som en fødselsdag eller et jubilæum. Men det kan også være en spontan gestus, hvor de andre frivillige, spillere eller forældre samler ind til en erkendtlighed. Lige meget hvad, så viser dette omtanke og hensyn.

Idéer til gaver

Gaven skal selvfølgelig sige noget om den person, som modtager den. Det vil sige, at man ikke bare kan give den samme standardgave, hver gang man vil vise taknemmelighed. Gaven skal svare til modtagerens smag og behov. Til en sportsglad man kunne man for eksempel give billetter til en kamp med yndlingsholdet.

Til en smart kvinde kunne man give en lækker beklædningsgenstand. Det kunne for eksempel være en Ganni strik, eller noget andet, som er en smule lækkert og eksklusivt. Et smykke eller en parfume går man heller aldrig galt i byen med.

Fordel sol og vind lige

Det kan måske virke mærkeligt at sige dette og samtidig appellere til, at man belønner dem, som har gjort en særlig indsats. Men her er nøgleordet i bund og grund, at man skal reflektere. Hvem har gjort noget godt, og hvad har det betydet?

En idé kunne være at belønne en ny person hvert år. På den måde kan de frivillige føle, at de har noget at arbejde for, og at alle har muligheden for at blive klubbens stjerne for en stund. Dette skaber en kultur hvor ingen bliver forfordelt, men hvor alle har noget at stræbe efter.