Sådan får du råd til nyt udstyr i sportsklubben

Der er mange penge i fodbold, det ved vi alle sammen. De store klubbers budgetter overgår enhver forestillingsevne, men det er ikke altid den samme historie med de små, lokale klubber. Her er situationen ofte den omvendte. Der er ikke mange penge at gøre med. Så hvordan skaffer man udstyr til klubben?

Vi giver her fire gode bud på, hvordan du kan overveje at skaffe nyt sportsudstyr til klubben.

Søg fondsmidler

En måde at skaffe penge til sportsudstyr til klubben er ved at søge fondsmidler. Der findes heldigvis en del fonde, som hvert år uddeler større og mindre beløb til danske sportsklubber. Ved sådanne søgninger skal man ofte være meget konkret i sine beskrivelse af, hvad pengene skal bruges til. Det kan være nye bolde, ketsjere eller trøjer.

Når man ansøger om fondsmidler skal man udover pengenes formål også lægge et mindre budget for, hvordan pengene kommer til at blive brugt. Hvor du vil købe tingene, hvor meget du vil købe og hvem der administrerer dem, er også gode ting at skrive i ansøgningen. Jo mere fonden kan forhold sig til jo bedre.

Søg sponsorater ved store virksomheder

En anden måde at få økonomisk støtte til sportsklubben er ved at søge sponsorater ved store virksomheder. Når man søger fondsmidler er der så at sige ingen krav til pengene, når de er udbetalt (udover at de selvfølgelig skal bruges på det, man søger til). Sponsorpenge er på en anden måde behæftet med en forventning.

Når man modtager sponsorpenge forventer virksomhederne ofte, at deres navn bliver vist tydeligt og til en målgruppe, som passer med deres produkter. Når Bygma sponsorerer det danske håndboldlandshold er det jo fordi, at eksponeringen er enorm og at målgruppen passer helt perfekt.

Så tænk over, hvem der ser din klubs sport og hvilke virksomheder der kunne passe på målgruppen. Det giver generelt god mening at søge sponsorater, hvis der bruges trøjer til hele holdet.

Søg støtte fra kommunen

Det er som sportsklub også muligt at søge støtte til sit formål fra kommunen. Reglerne er dog forskellige fra kommune til kommune, så spørg til råds på dit lokale kommunekontor. Det er dog sådan, at alle kommuner er forpligtet på at støtte klubber rettet mod børn og unge, så hvis spillerne i klubben er under 25, er der en rigtig god chance for, at I kan få støtte til diverse sager.

Hold øje med auktioner

En fjerde måde at skaffe billigt sportsudstyr til klubben er ved at købe enten brugt eller udstyr fra konkursramte virksomheder. Og her er det en rigtig god idé at holde øje med auktioner, da man nogle gange kan gøre sig en rigtig god handel. Et godt bud på et auktionsfirma, der er værd at holde øje med, er Campen Auktioner. Her har de både en decideret sportskategori, men også en kategori med varepartier, hvor man kan være heldig at finde sportsudstyr. Det er bare at gå på jagt.

Vi håber du er blevet lidt klogere på, hvordan du kan styrke økonomien i din sportsklub så I kan få råd til nyt udstyr.